Tysk Arbejdshæfte 1
INDHOLDSFORTEGNELSE
- Sein i nutid
- Sein i datid
- Det bestemte kendeord og ord, der bøjes som dette
- Det ubestemte kendeord, ejestedord og kein
- Førnutid og førdatid af sein
- Werden i nutid
- Werden i datid
- Werden i førnutid og førdatid
- Haben i nutid og det bestemte kendeord i genstandsfald
- Haben i datid og det ubestemte kendeord, ejestedord og
kein i genstandsfald
- Svage udsagnsord i nutid
- Svage udsagnsord i datid
- Ordstillingen i bisætninger
- Personlige stedord i genstandsfald
- Tilbagevisende stedord
- Forholdsord, der styrer genstandsfald
- Førnutid og førdatid af haben og de svage udsagnsord
- Fremtid af hjælpeudsagnsordene og de svage udsagnsord
- Brugen af sein og ihr
- Tillægsordenes bøjning
- Tillægsordenes bøjning
- Ejestedordene
- Tillægsordenes og biordenes gradbøjning
- Bydemåde
- Hensynsled
- Udsagnsord, der styrer hensynsfald
- Forholdsord, der styrer hensynsfald
- Ejefald
- Tillægsord i ejefald
- Mådesudsagnsord
- Uregelmæssigt svage udsagnsord, bringen og denken
- Lideform (passiv)
- Hankønsordenes n-bøjning
- Stærke udsagnsord
- Forholdsord, der styrer hensynsfald og genstandsfald
- Genstandsfald (vejen - tiden - størrelsen - akkusativ efter es gibt) 22
- Henførende stedord
- Påpegende stedord
- Sammensatte udsagnsord
- Tillægsordenes stærke bøjning
- Tillægsfald (forholdsgenitiv, possessiv genitiv, delingsgenitiv, artens genitiv, beskrivende genitiv og ubestemt
tidsangivelse)
- Tillægsfald styret af forholdsord, tillægsord og udsagnsord, ejefald af de personlige stedord
- Navneordenes bøjning (e-gruppen og gruppen uden endelse)
- Navneordenes bøjning (er-gruppen og en-gruppen)
- Hunkønsordenes bøjning
- Bevægelsesudsagnsord efter kommen, sætninger med bleiben, finden og haben
- Forholdsord, der styrer navnemåde eller en hel sætning
- Egennavne
- Forestillende måde (indirekte tale, ønske)
- Forestillende måde (antagelse mod virkeligheden, sammenligningsbisætninger og høflige udtryk)
1
a) Oversæt:
Jeg er lille. Han er doven. De er dovne. Du er stor. Hans og Else er syge. I er rige. Hun er
flittig. Vi er fattige. Georg er rask. I er gamle. Du er ung. De er små.
b) Omsæt 1 a til spørgesætninger.
c) Indsæt nutid af sein:
Du faul. Ich krank. Er klein. Else und Hans fleißig. Ihr reich. Wir arm.
Sie (hun) alt. Sie (de) gesund.
d) Omsæt c til spørgeform.
2
a) Oversæt:
Han var glad. De var glade. Du var bedrøvet. I var kloge. Jeg var snavset. Det var rent.
Gustav og Johan var vrede. Hun var dum. Det var koldt. Du var varm. De var gode.
b) Omsæt 2 a til spørgesætninger.
c) Sæt 1 a og 1 c i datid.
d) Sæt 2 a i nutid.
e) Indsæt datid af sein:
Ich arm. Er froh. Du schmutzig. Ihr dumm.
Wir traurig. Hans und Gustav krank. Er gesund.
f) Omsæt 2 e til spørgeform
3
a) Oversæt:
Faderen er rig. Pigen er lille. Moderen er syg. Barnet er flittigt.
Manden er glad. Denne pige er stor.
Den kone der er gammel. Bedstefaderen og bedstemoderen er gamle.
b) Ombyt navneordet med det personlige stedord:
Der Mann ist fleißig. Die Frau ist alt. Das
Kind ist klein. Der Bruder ist reich. Die Kinder sind gesund.
c) Erstat kendeordet i 3 b ined dieser og jeder.
d) Omsæt 3 a og 3 b til flertal.
4
Oversæt:
Min fader er syg. Vor moder er glad. Jeres forældre er bedrøvede. Hans søster er smuk.
Deres pige er flittig. Din blyant er rød. En blyant er hård. En pen er spids.
Et barn er lille. Her er ingen aviser.
b) Indsæt ejestedordene: mein, unser, euer og ihr:
War Vater zu Hause? Ist Mutter traurig? Sind Eltern gesund?
Ist Mädchen krank? War Onkel hier? Sind Eltern zu Hause?
Bleistift ist weich. Feder ist spitz.
5
a) Oversæt:
Jeg har været tørstig. Mine søskende har været hjemme. Vi har været sultne.
Du har været flittig. I har været dovne. Læreren har været tilfreds.
Hun havde været bedrøvet. De havde været rige. Vinteren
havde været kold. Sommeren har været lang. Efteråret havde været blæsende og regnfuldt.
Har de været glade? Havde søsteren været hjemme? Vor bedstefader og vor bedstemoder har
været hjemme.
Foråret har været smukt.
b) Omsæt til førnutid og førdatid:
Der Sommer ist warm. Der Winter ist kalt. Du bist dumm. lch bin arm. Wir sind durstig.
Die Eltern sind traurig. Ihr seid zufrieden.
c) Dan sætninger med sein i førnutid:
Ihr . krank. Du gesund. Wir zufrieden. Die Geschwister krank.
d) Dan sætninger med sein i førdatid:
Ihr böse. Der Winter kalt. Die Eltern zu Hause. Du traurig.
Wir froh.
e) Omsæt c og d til spørgeform.
6
a) Oversæt.
Jeg bliver gammel. Han bliver rig. De bliver rige. Bliver det sent? Vi bliver vrede.
Det bliver mørkt.
I bliver gamle. Bliver du vred? Bliver det lyst? Hun bliver smuk.
b) Indsæt nutid af werden:
Ich böse. Er alt. Du groß. . Ihr fleißig.
Es dunkel. Wir krank. Unsre Eltern froh. Der
Vater und die Mutter traurig. es hell? ich froh?
du krank? sie fleißig? wir reich?
b) Erstat navneordet med det personlige stedord:
Das Messer wird scharf. Der Teller wird
schmutzig. Die Gabel wird blank. Der Löffel wird sauber.
7
a) Oversæt:
Bedstefader blev træt. Skovene blev grønne. Blev du tilfreds? Jeg blev syg. Vi blev syge.
De blev rige. Veninden blev syg. I blev vrede. Nætterne blev mørke. Himlen blev grå.
Vi blev muntre. Blev I fornøjede?
b) Sæt 6 a i datid.
c) Indsæt datid af werden i 1 c og 2 e.
8
a) Oversæt:
Katten er blevet stor. Svinene er blevet fede. Jeg er blevet ærgerlig. Er I blevet dygtige?
Koen er blevet gammel. Er vi blevet søvnige? Hunden er blevet bidsk. Er du blevet sulten?
Hestene er blevet gamle.
b) Omsæt 8 a til førdatid.
c) Sæt i 5 b førnutid og førdatid af werden.
d) Dan sætninger med werden i førnutid og førdatid i 5 c.
9
a) Oversæt:
Jeg har hatten. Har du huen? Vi har sko, og du har støvler. Her har du vesten og jakken.
Har han stokken? Vi har hunden her. De har bogen og blyanten. Har I hæftet? Har du blækket?
b) Indsæt nutid af haben og det bestemte kendeord:
Ich d- Stock. Er
d- Mütze. Die Geschwister d- Buch. Wir d- Heft. Du d- Feder.
Ihr d- Bleistift. Sie (hun) d- Hut.
10
a) Oversæt:
Jeg havde en lineal. Hun havde en kjole. Vi havde en hest. De havde et brev.
Havde dine forældre et hus? Havde du min kniv? I havde ingen kat. Søsteren havde et
penneskaft. Har pigen kjolen? Vi har et stykke kridt. Bonden har en gård.
b) Indsæt haben i datid og det ubestemte kerdeord:
er Feder? du Hut? wir Buch? ihr
Hund? die Eltern Pferd? Elsa Mütze?
ich Stock?
c) Foretag samme øvelse med 9 b.
11
a) Oversæt:
Vi leger. Hører du godt? Han besøger en ven. Vi spiser frokost. I arbejder flittigt.
Mine forældre bor her. Jeg besøger min onkel. Moderen roser barnet. Svarer du ikke?
Arbejder han? Arbejder I flittigt? Besøger de bedstemoderen? Leger I godt?
Bonden køber en ko og sælger en hest.
b) Indsæt endelserne (udsagnsordene i nutid):
Ich hol- d- Mann. Die Mutter lob- d- Kind. Du arbeit- fleißig. Wir hör- d- Hund.
Die Kinder besuch- d- Onkel. Ihr antwort- gut. Hol- du d- Buch? Lob-
er d- Mädchen?
12
a) Oversæt:
Vi legede. Arbejdede I hjemme? Han drillede min søster. Forældrene dadlede barnet.
Røg I? Konen fodrede hunden. Åbnede du døren? Strikkede pigerne? Hun syede en kjole.
Hvorfor lo han?
b) Indsæt datidsformen af udsagnsordet og det ubestemte kendeord:
(Holen) du Buch? (Besuchen) du Freund? (Kaufen) ihr Mütze?
(Verkaufen) sie Pferd, Kuh und Schwein? (Öffnen) er Brief?
c) Sæt 11 a i datid.
d) Indsæt datidsformer i 11 b.
13
a) Oversæt:
Han skiger, at du altid roser din bror. Barnet var glad, fordi moderen roste det.
Jeg spiste frokost, da jeg var hjemme.